Belastingdienst wint Galjaardprijs 2007

Op donderdag 11 oktober is in Utrecht de Galjaardprijs 2007 uitgereikt aan de Belastingdienst. Zij ontving de onderscheiding vanwege een succesvolle volledig digitale campagne om jongeren met een bijbaan en/of vakantiebaantje gebruik te laten maken van het TJ-Biljet om een deel van de door hen betaalde loonbelasting terug te krijgen. De prijs is een initiatief van Logeion, de Faculteit voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht en de Stichting voor Reclame en Marketingonderwijs (SRM). Zij werd vernoemd naar de eerste voorzitter van een van de voorgangers van Logeion: de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO).

De rechterlijke organisatie is met haar communicatiecampagne om de kennis en houding van jonge burgers over de rechtspraak bij te spijkeren op de tweede plaats geëindigd. De rechtspraak voerde in 2006 en 2007 een klein offensief met inzet van een breed scala aan middelen: schriftelijk, audiovisueel, lesmateriaal en de website www.rechtvoorjou.nl.

Eerdere winnaars

In 2006 won de Groningse wijkwebsite van Hoogkerk de prijs, dankzij de korte wijkreportages over actuele gebeurtenissen in en om Hoogkerk die op de website te vinden zijn.(1) De reportages worden gemaakt door onafhankelijke camerajournalisten, camjo’s genoemd, maar sinds 2007 is het ook voor bewoners mogelijk hun reportages in te sturen. Een jaar eerder won de gemeente Zoetermeer de Galjaardprijs met een Suske en Wiske-album en een 3D-tekenfilm die de stad had laten maken. Nieuwe inwoners ontvingen het album, waarin de twee Vlaamse striphelden avonturen beleven in en rond Zoetermeer, bij inlevering van hun verhuiskaart.(2) In 2004 ging de prijs naar de afdeling corporate communicatie van de Sociale Verzekeringsbank voor de interne en externe positioneringscampagne “Voor het leven” (3) en in het eerste jaar dat de prijs werd uitgereikt, sleepte de gemeente Amersfoort met ‘Eerste Hulp Bij Openbaarmaking’, de prijs in de wacht.

Lijst van winnaars

  • 2003 - Gemeente Amersfoort: Campagne: ‘Eerste Hulp Bij Openbaarmaking’
  • 2004 - Sociale Verzekeringsbank: Campagne: ‘Voor het leven’
  • 2005 - Gemeente Zoetermeer: Suske en Wiske-album en 3D-tekenfilm
  • 2006 - Gemeente Groningen: Wijkwebsite Hoogkerk
  • 2007 - Belastingdienst: Stimulering gebruik TJ-Biljet door jongeren met een bij- en/of vakantiebaantje.

Voetnoten

1
N.n., Website Hoogkerk wint communicatieprijs, Dagblad van het Noorden, 20 mei 2006.
2
N.n., Zoetermeer wint prijs met stripalbum, Goudsche Courant, 30 mei 2005
3
http://www.communicatie.com/ (Bezocht: 12 oktober 2007)