Het Lobbyspel

Lobbyspel

Wie hebben invloed op de politieke besluitvorming en waarom? Dit onderwerp uit de paragrafen 6.2 en 6.3 van de lesmethode Delphi voor het vak maatschappijleer (Leerlingenboek havo/vwo 2003) komt terug in het lobbyspel. Op een speelse manier leren leerlingen de belangrijkste theorie uit de paragrafen, maar ook inzichtvragen en verdieping van de lesstof behoren tot de mogelijkheden.

Materiaal

Om het lobbyspel te kunnen spelen, heeft u de volgende materialen nodig:

  • Het lobbyspel speelbord.
  • Vragen bij het lobbyspel.
  • Spelpionnen.
  • Een dobbelsteen.

Introductie

Rondom ieder spelbord zitten vier teams van twee personen: dus acht leerlingen in totaal. Ieder team heeft een pion op het spelbord. De spelers van team 1 krijgen een vraag voorgelezen van het team dat diagonaal tegenover hen zit. Als zij de vraag goed hebben beantwoord, mogen ze met de dobbelsteen gooien en hun pion het aantal velden vooruit zetten dat ze hebben gegooid. Als team 1 bijvoorbeeld vier gooit, dan mag team één hun pion vier velden vooruit zetten. Daarna is het volgende team aan de beurt, enzovoort. Het team dat als eerste de finish heeft bereikt, heeft gewonnen.

Achtergrond bij het spel

Het lobbyspel heeft 50 velden en 30 vragen. Dit betekent dat er altijd vragen zullen zijn die vaker dan een keer langskomen. Op die manier wordt de lesstof herhaald. Naast vragen die direct aansluiten bij de lesstof uit het boek, zijn er ook vragen opgenomen die dicht bij de leefwereld van de leerlingen blijven èn vragen die hun interesse opwekken, bijvoorbeeld: “Wat verdient een professionele lobbyist die in Brussel bij de Europese Unie voor een paar grote bedrijfssectoren werkt?”

Enthousiast?

Wilt u het lobbyspel ook in uw klas gebruiken? Dat kan! Het spelbord en dertig meerkeuzevragen zijn aan de rechterkant van deze pagina gratis te downloaden. Sinds het online staat, is het meer dan 1.200 keer gedownload.